torstai 8. joulukuuta 2011

Suomalainen satu



Tänä syksynä on tullut luettua paljon suomalaisia satuja ja mikä parasta, ei pelkästään omaksi iloksi vaan kuulijakuntana on ollut innokasta ja vastaanottavaista pientä väkeä. Satujen lukemiseeni liittyy myös hauska lukuhetki, kun kuuntelijoina on ollut lasten lisäksi aikuisia ja kerrottu satu nauratti meitä kaikkia. Satuhan on syntyisin suullisesta kansan kertomaperinteestä kansansaduista, kun aikuiset tarinoimalla viihdyttivät toisiaan illanistujaisissa. Varsinainen lastenkirjallisuus ja lasten satuperinne syntyi 1800-luvulla.


Mutta mikä satu oikein on? Ja mistä suomalainen satu kertoo? Näihin kysymyksiin vastaa Kaarina Kolun toimittama Suomalainen satu (BTJ, 2010), joka esittelee laajasti suomalaista satukirjallisuutemme historiaa. Teos on ilmestynyt kahdessa osassa; Suomalainen satu 1: kehityslinjoja ja kehittäjiä ja Suomalainen satu 2: perinteitä ja moni-ilmeisyyttä. Historiallinen kartoitus koostuu yleisartikkeleista sekä yli 30:stä kirjailijesittelystä. Teoksen ja artikkelien kirjoittajina ovat monipuolisesti lasten- ja nuortenkirjallisuuden tekemisissä olevia ammattilaisia kuten kirjailijoita, opettajia, kirjastoalan ammattilaisia, kirjavinkkareita sekä kirjallisuuden tutkijoita. Teoksessa nostetaan esille suomalaisten satuklassikoiden lisäksi myös uusia suomalaisia nykysadunkertojia.




Suomalaisesta sadusta on moneksi kuten Kaarina Kolu kirjoittaa artikkelissaan. Meillä on faabeleita (eläinsatuja), luontosatuja, kasvukertomuksia, ihmesatuja, taidesatuja, seikkailusatuja, kauhusatuja, utopioita, lyyrisiä, filosofisia ja didaktisia satuja. Kivilaakson mukaan kaunokirjallinen satu on vähitellen kehittynyt kansansatujen ja ihmesatujen pohjalta. Kansallisromantiikan aikana suomalaisia kansansatuja kerättiin, ja Eero Salmelainen toimitti satuantologian Suomen kansan satuja ja tarinoita (1852-66). Suomalainen satu on osa myös kansainvälistä satuperinnettä ja Suomeen levisi samoihin aikoihin käännöksiä Grimmin saduista sekä Tuhannen ja yhden yön saduista. Zacharias Topelius on varhaisin merkittävin satukirjailijamme, joka vaikutti suomalaiseen lastenkirjallisuuteen ja sen kohoamiseen kansainväliselle tasolle.


Saduilla on aina ollut myös kasvatuksellinen ja opetuksellinen funktio. Suomalainen satu on eronnut koulujen oppikirjoista varsin myöhään. Omaheimon kiinnostavassa artikkelissa pohditaan satujen anarkismia ja yhteiskuntakriittisyyttä, joista esimerkkeinä toimivat Uppo-Nalle, Muumit ja Kiljus-tarinat. Omaheimo näkee sadut voimaannuttavina, kun luodaan uusia tarinoita sinne, missä niitä tarvitaan ja kun löydämme oman elämämme narratiivisia puolia. Tästä tulee mieleeni sadutus, jota olisin toivonut myös teoksessa käsiteltävän ellei sitten seuraavassa osassa, jos jatkoa tulee. Saduttamisessahan ideana on, että kuunnellaan, mitä lapset (tai aikuiset) kertovat vapaasti ja tarinan kerrontaa ei ohjailla millään kysymyksillä tai tehtävillä. Saduttaja kirjoittaa tarinan, sadun sanatarkasti ylös, lukee sen ja kertoja voi pyytää saduttajaa korjaamaan haluamiaan kohtia. Kertoja itse päättää, mitä ja mistä hän haluaa kertoa. Sadutusmenetelmää on sovellettu eri-ikäisten parissa.


Mistä sitten saa tietoa saduista? No, kirjastosta tietenkin. Teoksessa kerrotaan kirjaston satutunneista, jotka ovat olleet suosittuja vuosikymmenestä toiseen yleisissä kirjastoissa. Niiden avulla on myös houkuteltu lapsia ja aikuisia kirjastoon. Kaija Salonen aloitti 1950-luvulla satukortiston keräämisen Kallion kirjastossa. Hän talletti tiedon, missä kokoelmassa kukin satu on julkaistu ja kuka sen on kirjoittanut. Tätä kortistoa kartutettiin yli 40 vuoden ajan ja se palveli koko Suomea. Kortisto on nykyään viety internetiin ja Helmet-tietokannasta voi hakea satuja sadun nimellä.


Suomalainen satu - teos on todella monipuolinen ja suurehko tietopaketti ja suomalaista satuperinnettä on lähestytty erilaisista näkökulmista. Mukana on elävöittäviä ja kauniita kuvituksia esitellyistä saduista. Teos antaa hyviä satuvinkkejä tutustuttavaksi ja itselläni heräsi kiinnostus vaikka kuinka monen sadunkertojan satuihin. Seuraavaksi haluaisinkin lukea Leena Krohnin filosofisia niin sanottuja satuja tai kertomuksia. Krohn välttää teostensa lokeroimista ja vain tietylle lukijaryhmälle kuuluvaksi. Satu kuuluu kaikille! kuten teoksessa painotetaan.



Yllä oleva kuva on Nelma Sibeliuksen sadusta Katumuksen kukkanen kokoelmasta Ihmeelliset sakset (1938), kuvittajana Rudolf Koivu. Nelma Sibeliuksen, Anni Swanin sisaren satuihin olen tutustunut vasta äskettäin. Myös Katjalla oli blogissaan hieno satuhaaste ja haasteeseen osallistujien esittelemiä satuja voi käydä sieltä lukemassa. Olen lukenut ja kuunnellut paljon satuja lapsuudessani ja erityisen tärkeitä minulle ovat kummitädiltäni saadut satulautaset, jotka perustuvat Topeliuksen satuihin. Kaksi niistä on mennyt rikki, mutta ovat korjattavissa ja nyt en enää uskalla laittaa niitä seinälle. Itsenäisyyspäivänä luin Topeliuksen Koivu ja tähti - sadun pitkästä aikaa. Suomalainen satu - teoksessa todetaan, että vanhemmat lukevat ensisijaisesti lapsilleen satuja omasta lapsuudestaan ja näin sadut siirtyvät sukupolvelta toiseen.


Onko teillä joku suomalainen lempisatu, jonka haluatte kertoa seuraaville sukupolville? Minua kiinnostaa myös, oletteko joskus osallistuneet sadutukseen, kertojana tai saduttajana? Minä olen kerran saduttanut perhepiirissäni ja voisin tehdä sen uudelleenkin. Se ei ole ihan helppoa olla kuuntelijan roolissa, eikä satua saa ohjata haluamaansa suuntaan.

8 kommenttia:

  1. Kiitos satujen historiasta. Muistan, kuinka kolmannella luokalla kansakoulussa opettaja luki meille käsityötunnilla tuhannen ja yhden yön satuja.
    Suomalaisista saduista pidän kyllä Topeliusta yhtenä merkittävimpänä sadunkertojana Anni Swanin ohella. Kaikkien aikojen lempisatuni on kuitenkin Andersenin Pieni merenneito ja nimenomaan "ei vesitetty versio". Pidän sitä myös maailman kauneimpana satuna, vaikka ei suomalainen olekaan. Suomalaisista saduista Topeliuksen Koivu ja Tähti on kyllä kauneimpia, samoin hänen Tähtisilmä-satu on koskettava.

    VastaaPoista
  2. Opiskeluaikana suoritin yhden työharjoittelujakson päiväkodissa sellaisessa ryhmässä, jossa sadut olivat suuressa roolissa. Siellä myös sadutettiin lapsia paljon. Mieleeni on jäänyt erityisesti lasten kertoma Lumikki, jossa "metsästäjän piti tuoda sille äitipuolelle Lumikin keuhkot ja kidukset" :)

    VastaaPoista
  3. Onpa ihana ja mielenkiintoinen teos, kiitos kun nostit sen esille Sara! Yhtä lempisatuani en osaa nimetä, mutta Ainon jo mainitsemien Topeliuksen ja Swanin satujen ohella pidän paljon Marjatta Kurenniemen saduista.

    Olen saduttanut omaa esikoistani kerran, kun se oli erään kirjallisuuskurssin (vapaaehtoisena) tehtävänä. Tyttö oli silloin alle kolmevuotias, mutta kokemus oli silti mukava.

    VastaaPoista
  4. Hei ja kiitos kommenteista!

    Aino, Andersenin Pieni merenneito on ihana ja muistan vieläkin kuvan satukirjasta, jota lapsena usein selailin ja se oli niin surullinenkin.

    Maija, tuo oli hauska kohta kidukset! Lapset varmaan pitivät kovasti sadutuksesta!

    Maria, kiva kuulla, että olet saduttanut ja voisihan sitä saduttaa lisää, kun lapset kasvavat. Minulla on saduttamani satu tallessa ja tarkoitus olisi vielä puhtaaksikirjoittaa. Nyt joulun aikaanhan voisi tehdä joulusadunkin ja lapset voisivat kuvittaa sen jälkeenpäin :)

    VastaaPoista
  5. Hienot kirjat!

    Oman kotimaisen lempisadun valinta on vaikeaa. Pidän ehkä eniten saturomaaneista, kuten Marjatta Kurenniemen Onnimannista sekä Onnelista ja Annelista, mutta kyllä esimerkiksi Raul Roineen ja Anni Swanin saduissa on ihan omaa lumoaan. Raul Roineen kohdalla en osaa sanoa, että pidänkö hänen saduistaan juuri sellaisenaan vai olenko lumoutunut niistä siksi, että omistamassani kokoelmassa on Rudolf Koivun kuvitus, joka kytkeytyy mielessäni erottamattomasti Roineen satuihin. Pitää ihan miettiä!

    Yksi suosikkisaduistani on kirjana julkaistu vanha satunäytelmä: Ilmari Vainion Onnen linna, josta kirjoitin blogiini kesällä 2010.

    Minä en ole valitettavasti koskaan saduttanut, mutta olen ollut siitä innostunut ja voisin kokeilla omien lasteni kanssa. Ainakin esikoisella on päiväkodissa ollut sadutusta ja tyttö tuntui pitäneen siitä kovasti.

    VastaaPoista
  6. Hei Katja, haluaisin tutustua Kurenniemen Anneliin ja Onneliin ehdottomasti ja yritän jos saisin näitä saturomaaneja hankittua. Rudolf Koivun satukuvitus on kyllä niin upeaa ja toinen suosikkikuvittajani on Martta Wendelin!

    Muistan tuon satunäytelmän blogistasi ja minua kiinnostaa Topeliuksen satunäytelmä Lintu sininen. Olen kuullut siitä lapsuudessani jonkun version, mutta nyt ajattelin lukea sen ihan alkuperäisen.

    VastaaPoista
  7. Onpa tosi vaikea valita, joskus tätä mietin blogissani, kun luin Topeliusta uudelleen, mutta jokin hohto niistä oli nyt haihtunut. Pidin niitä ehkä liian uskonnollisina nyt luettuna.

    Mutta toiseen asiaan. Ihana yllätys oli nähdä sinut uusimmassa Lumoojassa. :)

    VastaaPoista
  8. Hana, pitääpä tulla kurkkaamaan, mitä olet kirjoittanut! Uskonnollisuus ja isänmaallisuus ovat kyllä Topeliuksen tuotannossa vahvat teemat.

    Kiitos Hanna oli hienoa, kun haastateltiin Lumoojaan! :)

    VastaaPoista