keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Minna Canth ja naiskysymyksestä


Otteita Minna Canthin artikkelista Naiskysymyksestä. Artikkeli ilmestyi Valvoja-lehdessä vuonna 1884.

"Mikä on naisen kasvatus nykyaikana kodissa ja koulussa, ja mitä niillä tarkoitetaan? Eikö se, totta puhuen, ole vaan ainoa suuri kutoelma etuluuloista ja järjettömyyksistä? Sen kautta naisen henki samoin kuin ruumiskin puristetaan rautaisiin kureuumiin ja turmellaan sitten molemmilta se terveys, jolla luonto mahdollisesti ilman tuota konstikasta kasvatusta ne varustaisi. Jo pienestä lapsesta saakka koetetaan naisessa tukahduttaa kaikkea luonnollisuutta. Omiaan se kasvatus on ollut valmistamaan orjalle orjan sielua." (s. 289)

"Kuitenkin koetetaan sekä kodissa että koulussa, niin paljon kuin suinkin voidaan, turmella ja heikentää tyttöjen ruumiillista terveyttä. Sillä välin kuin pojat tuolla ulkona raittiissa ilmassa saavat mielin määrin harjoitella voimiaan ja karaista ruumistaan, istuu tyttö hiljaa ja sävyisästi sisässä, posket kalpeina, katse väsyneenä. Mutta äiti ja opettajatar katselevat häntä mielihyvällä, sillä tuolla tavalla tyttö osoittaa olevansa "hyvin kasvatettu", olletikkin, jos hänellä vielä on kädessä neulomatyö tai edessä koulukirja, johon silmät ovat kiintyneet, vaikka väsyneet aivot eivät mitään käsitystä sen sisällyksestä saa. Eihän se ole "sopivaa" eikä "hienoa", että tyttö samoin kuin nuo vallattomat pojat juoksemisellä, kipuamisella ja telmäämisellä saisi verensä liikkeelle ja jäsenensä notkistuneiksi, tai kirkumisella ja peuhaamisella keuhkojaan vahvistaisi. Taivas varjelkoon!" (s. 289)

"Ja koska naisen onni tässä matoisessa maailmassa enemmän tai vähemmän riippuu miehen mielivallasta, ja koska hänen arvonsa mittamääränä ei ole kunto eikä kyky, vaan se mies, jonka mielisuosion hän onnistuu voittamaan, niin kasvatuskin luonnollisesti kääntyy tähän suuntaan. Väärään päämaaliin mennään väärää tietä. Täytyykö huomauttaa miehille, kuinka pahoin he erehtyvät, tahtoessaan naista tuommoiseksi avuttomaksi raukaksi, joka ilman heitä ei pysyisi pystyssä?" (s. 290)

"Konstiteltu kauneuden käsitys on luonnollisuuden pahin vainooja. Naisen täytyy olla hoikka vartaloltaan ja sen vuoksi puristetaan hänen rintakehänsä kokoon, sisälmykset osaksi litistetään, osaksi taas tungetaan pois luonnolliselta kohdaltaan, jolloin ne painavat ja vahingoittavat ruumiin arempia osia. Ajatelkaamme vaan, kuinka näin kaikki elimet estetään vapaassa toiminnassaan ja silloin voimme käsittää, mitä kureuumien käyttäminen ruumiin terveyteen vaikuttaa. Kuitenkin puhutaan alinomaa naisen luontaisesta heikkoudesta, niinkuin muka esteenä hänen oikeuksiinsa pääsemiselle." (s. 291)

"Tahdotaanko sitten kasvatuksen kautta antaa naiselle taitoa ja kykyä elatuksen hankkimiseen? Mitä vielä! Elle'i hän onnistu saamaan miestä, joka hänet elättää, niin kärsiköön puutetta ja kuolkoon. Erinomaisella taitavuudella opetetaan nuorelle tytölle taitavuutta semmoisiin töihin, joilla ei yksikään ihminen enää kykene henkeänsä elättämään, ja samalla huolenpidolla vedetään hänen huomionsa ja halunsa pois semmoisista, joilla hän voisi aineellisen toimeentulon itselleen perustaa. Nykyinen elinkeinolakimme sallisi kuitenkin naiselle tilaisuutta monenmoisiin tuottaviin toimiin, jos häntä vaan kasvatuksen kautta tehtäisiin niihin kykeneväksi." (s. 293)

"Jos vähänkään vertaamme tyttö- ja poikakouluja toisiinsa, huomaamme kohta, kuinka suunnatonta vääryyttä valtio on tehnyt sille sukupuolelle, jota heikommaksi sanotaan, ja jota sen tulisi pikemmin edesauttaa kuin sortaa. Yliopisto on naiselta suljettu, ja samalla on häneltä myös ne kaikki oikeudet kielletty, jotka hän sillä tiellä voisi itselleen hankkia. Senaatin uuden tyttökoulu-järjestelmän ehdotuksessa nimenomaan vielä sanotaan et'tei tyttökoulujen tarkoituksena tule olemaan valmistus ylioppilastutkintoon." (s. 295)

"Kaupan ja teollisuuden ala on nykyisen elinkeinolain nojalla naisellekin avoinna. Niissä toimissa hän saa kantaa työstään sen hedelmän, jonka ahkeruutensa ja taitavuutensa ansaitsee. Sitä vastaan näkee valtio, niinkuin tiedämmekin, hyväksi maksaa samasta virasta, samasta työstä naiselle paljon vähemmän palkkaa kuin miehelle. Vieläpä ovat useat käytännölliset toimet muutenkin vähemmän rasittavia ja samalla tuottavampia kuin virkatoimet. Kun nainen näin saa vankan, reaalisen pohjan jalkainsa alle, herää hänessä itsetuntoa, uskallusta ja luottamusta omiin voimiinsa." (s. 295)

"Koulu tarjotkoon ensiksikin naiselle samoin kuin miehellekin sellaisia tietoja, joiden avulla hän vastedes taipumustensa ja voimainsa mukaan saattaa hankkia itselleen tarpeellisen elatuksen. Tuottavan työn ja toimen kyky on naiselle tarpeellinen, joutui hän naimiseen tai ei. Toiseksi: koska naisen luonnollisena tarkoituksena aina tulee olemaan uuden sukupolven kasvattaminen, on kouluissa annettava hänelle siihen tiedollista opetusta. Naisen ahdas asema, hänen tottumattomuutensa tuottaviin toimiin, omistus-oikeuden puute, ynnä monet muut seikat ovat vaikuttaneet hänessa joko välinpitämättömyyttä, taikka epäselvyyttä, taikka varsin vääriä käsityksiä talousseikoissa." (s. 302-303)

"Mitä muihin oppiaineisiin tulee, suunniteltakoon niissä oppimäärät niin, että nainen koulun päätettyä voi suorittaa ylioppilastutkinnon ja siten tulee tilaisuuteen opintojaan yliopistossa jatkamaan, jos hänellä siihen halua ja varoja on." (s. 303)

130:ssa vuodessa on menty Suomessa hurjasti eteenpäin naisasiassa, vaikka tekstissä voi löytää edelleenkin asioita, jotka eivät ole muuttuneet. Kiitos Minna Canth! Hyvää tasa-arvon päivää kaikille!

4 kommenttia:

  1. Kiitos samoin sinulle, Sara!

    Tässä vahvaa Minnaa ja täysin totta asiaa. Hesarissa oli tänään kiinnostavaa uutta tietoa Minnasta, ainakaan minä en ollut tiennyt...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leena, en olekaan tämän päivän Hesaria lukenut. Minua kiinnostaa kovasti uusi Minna Canthin elämäkerta, josta oli juttua eilen Ylen uutisissa.

      Poista
  2. Kiitos, Sara, tästä loistavasta muistutuksesta historiallisista tosioloista! Rohkea Minna Canth ansaitsee liputuspäivänsä, ja tasa-arvo tarvitsee omansa. Edelleen on tekemistä!

    Mistä löysit tämän tekstin? Haluaisin tämän itselleni talteen kokonaisuutena!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elina, etsin Valvoja-lehtien artikkeleita yhteiskasvatuksesta ja tämä osui samalla silmiini. SKS:n kirjastoon on ainakin koottu vuosikerrat järjestyksessä. Artikkeli on siis vuodelta 1884.

      Poista